اهمیت توجه به پدافند غیرعامل در برنامه ریزی های شهری به ویژه در بافت های فرسوده (بخش دوم)
کشور ما جزء نقاط حادثه خیز بوده و پیوسته توسط خطرات و بلایای مختلف، در معرض تهدید قرار دارد. پارامترهایی در تشدید آسیب دیدگی های ناشی از وقوع حوادث طبیعی موثر می باشند که یکی از این عوامل فرسودگی بافت های سکونت می باشند. بسیاری از شهرهای کشور، بافت فرسوده دارند و در زمان وقوع حوادث از آسیب پذیرترین نقاط شهری به شمار می آیند. بافت های فرسوده شهری و سکونتگاه های حاشیه ای و غیر استاندارد در کشورهای در حال توسعه، بنا به دلایلی از قبیل عدم رعایت معیارهای فنی و مهندسی در ساخت بنا، شبکه ارتباطی ناکارآمد، عدم وجود تاسیسات و تجهیزات شهری، بیش تر از سایر بافت های شهری در معرض خطر زلزله قرار دارند. از این رو ضرورت توجه خاص به این حوزه در بافت های فرسوده از اهمیت بالایی برخوردار است و کاهش آسیب پذیری شهر در برابر زلزله، یکی از اهداف اصلی برنامه ریزی کالبدی و برنامه ریزی شهری محسوب می گردد.
1. رعایت اصول و ضوابط پدافند غیرعامل از قبیل انتخاب عرصه ایمن، پراکنده سازی یا تجمیع حسب مورد، حساسیت زدایی، اختفاء، استتار، فریب دشمن و ایمن سازی نسبت به مراکز جمعیتی و حائز اهمیت بویژه در طرحهای آمایش سرزمینی و طرح های توسعه آینده کشور.
2. طبقه بندی مراکز، اماکن و تاسیسات حائز اهمیت به حیاتی، حساس و مهم و روزآمدکردن آن در صورت لزوم.
3. تهیه و اجرای طرح های پدافند غیرعامل (با رعایت اصل هزینه – فایده) در مورد مراکز، اماکن و تاسیسات حائز اهمیت (نظامی و غیرنظامی) موجود و در دست اجراء بر اساس اولویت بندی و امکانات حداکثر تا پایان برنامه ششم و تامین اعتبار مورد نیاز.
4. دو یا چندمنظوره کردن مستحدثات، تاسیسات و شبکه های ارتباطی و مواصلاتی در جهت بهره گیری پدافندی از طرح های عمرانی و بویژه در مناطق مرزی و حساس کشور.
5. پیشبینی سازوکار لازم برای تهیه طرحهای مشترک ایمن سازی و ایجاد هماهنگی در سایر طرحها و برنامه ها و مدیریت نهادهای مسئول، در دو حوزه پدافند غیرعامل و حوادث غیرمترقبه در جهت همافزایی و کاهش هزینه ها.
تدابیر پدافند غیرعامل در معماری و شهرسازی می تواند علاوه بر کاهش خسارات تهدیدات انسان ساز، جهت کاهش خطرپذیری در برابر انواع خطرات طبیعی نیز مفید واقع شود. تلفیق طراحی پدافند غیرعامل، برای مقابله با خطرات طبیعی مانند زلزله علاوه بر تهدیدات انسان ساز، در زمان صلح و جنگ، باعث " پایداری" طرح دفاعی می گردد.
تعیین مقیاس بهینه استقرار جمعیت و فعالیت در فضا
· رشد و توسعه منطقی جمعیت در شهرهای بزرگ،
· رشد و توسعه منطقی فعالیتهای صنعتی،
· توزیع و تعادل در پراکندگی مراکز جمعیتی،
· توزیع و تعادل در پراکندگی فعالیتهای صنعتی، آموزشی و...،
· ایجاد مطلوبترین میزان جمعیت و یا فعالیت مستقر در یک موقعیت،
· تنظیم برنامههای مفصل و انجام اقدامات جزء به جزء در مناطق و محلات شهری،
· تغییر نقاط ثقل شهری و ایجاد تعادل میان مراکز جمعیتی.
پراکندگی در توزیع عملکردها متناسب با تهدیدات و جغرافیا
· توزیع عملکردهای حیاتی و حساس در گستره جغرافیایی کشور،
· جداسازی عملکردها متناسب با تهدیدات و جغرافیا،
· اجتناب از تجمیع عملکردهای حیاتی و حساس در کنار یکدیگر.
انتخاب مقیاس بهینه از پراکندگی و توجیه اقتصادی پروژه
· ایجاد فاصله مناسب بین اجزای یک مجموعه به نحوی که چنانچه یک جزء آن مورد تهدید قرار گرفت، جزء دیگر آن آسیب نبیند و یا با حداقل آسیب روبرو شود،
· بهینهترین پراکندگی فعالیتها و مطلوبترین توزیع ممکن فعالیتها،
· توجیه اقتصادی داشتن هزینه ناشی از پراکندگی پروژه، با توجه به کاهش خسارات در زمان بحران.
کوچکسازی و ارزانسازی و ابتکار در پدافند غیرعامل
· اجتناب از ایجاد و یا توسعه مراکز حیاتی و حساس بزرگ،
· اقتصادی بودن با توجه به حداقل آسیبپذیری در زمان بحران،
موازیسازی سامانههای پشتیبانی وابسته
· ایجاد وابستگی به پشتیبانی از یک نقطه به چند نقطه،
· ایجاد دسترسی پشتیبانی از یک مسیر به چند مسیر،
· برقراری امکان تأمین مواد، لوازم و تجهیزات پشتیبانی مورد نیاز از چند منبع به صورت موازی.
تولید سازههای دو منظوره (موانع)
· ایجاد سازههایی که علاوه بر کارکرد در زمان بحران، در شرایط عادی نیز جهت فعالیتهای زمان صلح استفاده میشوند. (پدافند غیرعامل در آیینه قوانین و مقررات، 1389)
آثار اقتصادی اجتماعی مرتبط با عدم استمرار تولید و ارائه خدمت در زیرساختها
عدم حضور فعال نیروهای انسانی صنایع و تأسیسات حیاتی کشور به دلیل ترس از حملات دشمن به شهرها و مراکز حیاتی، کاهش مواد اولیه ورودی به صنایع و اختلال در روند تولید به دنبال تهاجم دشمن مانع استمرار تولید و ارائه خدمت در مراکز فوقالذکر میگردد. نمونههایی از آثار اجتماعی و اقتصادی ناشی از عدم استمرار تولید و ارائه خدمات در زیرساختها شامل موارد زیر هستند:
- قطع برق در تأسیسات و شهرهای کشور،
- قطع آب،
- قطع سوخترسانی (گاز و نفت و بنزین و گازوئیل)،
- از کار افتادن سامانههای پدافند هوایی، زمین به زمین و ساحل به دریا و...،
- از کار افتادن مراکز تصمیمگیر نظامی و سیاسی کشور،
- قطع ارتباطات مخابراتی،
- قطع اطلاعرسانی صدا و سیما و مطبوعات به مردم و گسترش شدید شایعات،
- قطع کنترلهای راداری و تهاجم آسانتر دشمن به مناطق مختلف کشور،
- قطع فعالیتهای اقتصادی در بانکها و بازار سرمایه،
- از کار افتادن فرودگاهها و دیگر سامانههای حمل و نقل درون و برون شهری و بینالمللی مانند فرودگاهها، راهآهن، مترو و کشتیرانی،
- کاهش خدمترسانی مراکز بهداشتی درمانی مانند بیمارستانها، اورژانسها و سازمان انتقال خون،
- کمبود شدید دارو و تجهیزات پزشکی،
- شیوع و گسترش بیماریهای واگیر و ضعف در کنترل بیماریهای غیرواگیر به دلیل ضعف عملکرد مراکز درمانی و دارویی دولتی و خصوصی،
- کمبود مواد غذایی و افزایش پدیدههای احتکار و گرانفروشی و در انتها قحطی مواد غذایی.
دستورالعمل اجرایی پدافند غیرعامل تهران
دستورالعمل پدافند غیرعامل ویژه تهران به دلیل ویژگیهای خاص خود، در کارگروه پدافند غیرعامل مصوب گردید که خلاصه آن به شرح ذیل میباشد:
هدف؛
انجام پدافند غیرعامل و ایجاد و فعالسازی ساختار پدافند غیرعامل در تهران و نهادینهسازی به منظور افزایش ایمنی و پایداری و کاهش آسیبپذیری با به کارگیری ظرفیتهای موجود در تهران در برابر تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن،
منظور؛
· تقلیل و کاهش آسیبپذیری و صدمات بر نیروی انسانی، تجهیزات، تأسیسات حساس و مهم در حوزههای مختلف تهران،
· حفظ و محافظت از سرمایههای ملی در برابر تهدیدات نظامی،
· افزایش آستانه مقاومت مردمی در برابر تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن،
· تسهیل اداره امور مردم به صورت خوداتکا در شرایط تهاجم خارجی به کشور.
اجرا؛
به منظور تأمین هدف فوق در اجرای آییننامه اجرایی بند 11 ماده 121 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی فرهنگی کشور در خصوص تصویب طرحهای پدافند غیرعامل تهران، به شورای هماهنگی پدافند غیرعامل تهران زیر نظر وزیر کشور واگذار میگردد.
مأموریت پدافند غیرعامل تهران
فرمانده پدافند غیرعامل تهران، مأموریت دارد به منظور کاهش آسیبپذیریها، افزایش بازدارندگی، ارتقا آستانه تحمل مردم و مشارکت آنان در اداره امور و تداوم چرخه اساسی و تأمین نیازمندیهای ضروری و کمک به مدیریت بحران امنیت، پایداری و ایمنی در شرایط لازم از جمله تهاجم را در دستگاههای اجرایی بخش کشوری در منطقه شهر تهران از طریق اقدامات زیر برقرار و اجرا نماید.
1- سازماندهی و ایجاد ساز و کار مناسب برای پدافند غیرعامل تهران،
2- اجرای طرحها و برنامهها و سیاستهای مصوب شورای سیاستگذاری پدافند غیرعامل تهران،
3- فرهنگسازی، ارتقاء فرهنگ عمومی مردم برای پیشگیری و مقابله با تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن،
4- کاهش آسیبپذیریهای شهر تهران در کلیه مراکز و تأسیسات دستگاههای اجرایی در حوزه اداره امور مردم در شرایط اضطراری،
5- پیشبینی و اجرای چگونگی تداوم چرخه خدمات اساسی دستگاهها در شرایط تهاجم برای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت،
6- تهیه و تدوین الگوی مدیریت بحران ناشی از تهاجم و اجرای آن در تهران،
7- تأمین نیازمندیهای ضروری مردم، (نیاز به غذا، آب و برق اضطراری، بهداشت، درمان و سلامت، امنیت، ارتباطات اضطراری برای شرایط تهاجم)،
8- تهیه و اجرای طرحهای مقابله با عملیاتهای روانی دشمن و ایجاد آرامش روحی و امنیت روانی برای مردم تهران،
9- ارتقاء آمادگی دستگاههای اجرایی در حوزه پدافند غیرعامل با برگزاری آموزشهای عمومی و تخصصی تمرین و رزمایشهای عمومی و تخصصی برای مقابله با حوادث ناشی از تهاجم،
10- استفاده از ظرفیتها و قابلیتهای بسیج مردمی برای اداره مردم و دستگاهها در شرایط تهاجم،
11- سازماندهی مناسب دستگاههای اجرایی و مدیریت صحنه عملیات امداد و نجات مردم و یاری در شرایط تهاجم. (پدافند غیرعامل در آیینه قوانین و مقررات، 1389)
وظایف پدافند غیرعامل تهران
1- شناسایی و طبقهبندی زیرساختها، مراکز و تأسیسات در سطح تهران،
2-تهیه برآورد تهدید تهران (تهدیدات خارجی، تهدیدات امنیتی و...) با هماهنگی با سایر سازمانهای مسئول،
3- تهیه لیست آسیبپذیریهای تهران در برابر تهدید و طبقهبندی آنها،
4- اولویتبندی مراکز حساس و مهم تهران،
5- طرح ریزی، برنامهریزی، اجرا و نظارت به چگونگی اجرای طرحهای پدافند غیرعامل تهران،
6- بررسی و تایید طرحهای پدافند غیرعامل پروژههای حساس و مهم تهران براساس تقدم تعیین شده،
7- برآورد اعتبار مورد نیاز طرحهای پدافند غیرعامل تهران و ارایه برای تصویب در مراجع ذیربط،
8- پیگیری تأمین و تخصیص اعتبارات پدافند غیرعامل تهران و سایر پشتیبانیهای مورد نیاز از طریق مراجع ذیربط،
9- هماهنگی با سازمان پدافند غیرعامل کشور در اجرا و نظارت بر طرحهای تهران،
10- برقراری حفاظت و امنیت طرحهای پدافند غیرعامل تهران،
11- اجرای سیاستها و راهبردهای سازمان پدافند غیرعامل در تهران،
12- ارائه گزارش عملکرد مربوط به طرحهای پدافند غیرعامل به سازمان پدافند غیرعامل کشور،
13- تشکیل جلسات پدافند غیرعامل تهران و پیگیری مصوبات،
14- پایش آمادگیهای دفاعی تهران، آموزش، تمرین و رزمایش دورهای،
15- استفاده از ظرفیتها و قابلیتهای بسیج برای مدیریت و کنترل بحران ناشی از تهاجم،
16- سازماندهی مناسب دستگاهها و مدیریت صحنه عملیات امداد و نجات و مردم یاری بحران ناشی از تهاجم،
17- تأمین ارتباطات ضروری برای تهران با تقدم برقراری ارتباط بین مدیریت تهران و مردم و مراکز حیاتی، حساس و مهم،
18- اطلاعرسانی و ایجاد آرامش روانی و روحی برای مردم و مقابله با عملیات روانی دشمن و ایمنسازی زیرساختهای آن،
19- کمک و پشتیبانی از اجرای طرحهای پدافند غیرعامل ملی در صورت نیاز. (پدافند غیرعامل در آیینه قوانین و مقررات، 1389)
بدین ترتیب با استفاده از اصول پدافند غیرعامل در برنامه های جامع مدیریت بحران، می توان با بکارگیری اقدامات موثر همراه با طرح های کاربردی و کم هزینه و چند منظوره در مرحله آمادگی قبل از بحران، به میزان زیادی از شدت و گستردگی خسارات و تلفات ناشی از خطرات کاست.