مدیریت شهری و زیرساخت های محلی

جستاری در حوزه مدیریت شهری،توسعه پایدار،زیرساخت های محلی، مهندسی ترافیک، اخبار و علوم وابسته

مدیریت شهری و زیرساخت های محلی

جستاری در حوزه مدیریت شهری،توسعه پایدار،زیرساخت های محلی، مهندسی ترافیک، اخبار و علوم وابسته

مدیریت شهری و زیرساخت های محلی

جستاری در حوزه مدیریت شهری،توسعه پایدار،زیرساخت های محلی، مهندسی ترافیک، اخبار و علوم وابسته

مدّتها بود که مطلبی رو در وبلاگم نگذاشته بودم، امّا بازدید امروز از محلّات دارای بافت فرسودۀ منطقۀ 8، بهم انگیزه داد و تصمیم گرفتم نکاتی رو که در بخش زیرساخت و حمل و نقل و ترافیک مشاهده می کنم با کارشناسان و دانشجویان حوزۀ مدیریت شهری به اشتراک بذارم. شاید بتونه به بهتر شدن شهرمون کمک کنه و امیدوارم افرادی که این متن رو مطالعه می کنند، بازخورد داشته باشند و نظرات خودشون رو مطرح کنند.

دفتر خدمات نوسازی محلّه در خیابون شهیدمدنی واقع شده، برای همین از همون جا به همراه مدیر، کارشناسِ دفتر خدمات نوسازی و راهبر منطقه، بازدید رو شروع کردیم.

در این مقطع از خیابون مدنی، ما شاهد آشفتگی ترافیکی و بصری زیادی هستیم. مثل همۀ معابر شهرمون، از دسترسی محلی گرفته تا شریانی، معضل کسری پارکینگ کاملا مشهوده. دیگه معضل پارکینگ پایین شهر و بالا شهر نمی شناسه، مثل یه غده سرطانی کل شهر رو گرفته. به نظرم تهران حالش خوب نیست! بگذریم، هرچه از پارکینگ بگیم، بازم کم گفتیم...



خط کشی

خیابان شهید مدنی، بیستم بهمن ماه 1395


یکی دیگه از مهمترین مشکلاتی که در این خیابون مشاهده میشه، عدم توجّه به حقوق عابرین پیاده، خصوصاً ناتوانان جسمی و سالمندان است. روسازی پیاده رو با سطوح ناهمواری که از جنس آسفالت داره، هیچ لذّتی از پیاده روی رو برای عابر ایجاد نمی کنه. 

خط کشی خیابون هم رنکش پریده!


همینطور که کالبد خیابون و پیاده رو ذهن من رو به خودش مشغول کرده بود، یهو متوجه شدم که علیرغم اینکه خیابون شهید حیدری، یطرفه است و از خیابون مدنی ورود ممنوعه، اما تعداد زیادی خودرو خلاف جهت حرکتِ مجاز درخیابون شهید حیدری، تردد می کنند. از کارشناسهای دفتر، علت این تعداد از تخلف رو پرسیدم و متوجّه شدم که شهروندان قانون مدار! برای فرار از دوربین های محدودۀ زوج و فرد، خلاف جهت تردد می کنند!!!

البته با یه اصلاح و تغییر طرح هندسی در این تقاطع، میشه تعداد این حرکت خلاف رو کاهش و یا به صفر رسوند.


ورود ممنوع

تقاطع شهید مدنی- شهید حیدری، بیستم بهمن ماه 1395


یکی دیگه از موارد عمده ای که در منطقه 8 شهرداری تهران، به وفور در معابر مشاهده میشه، مربوط به جوی های روبازی است که برای دفع آبهای سطحیه احداث شده، اما تردد عابرین پیاده رو در این محور ناامن کرده (در شرایطی که این روزها بیشترمون حتی در زمان پیاده روی هم سرمون تو گوشیه موبایله!)


جوی آب
خیابان شهید میرحسینی(محلۀ زرکش)، بیستم بهمن ماه 1395


در تصوریر بالا چند مشکل به وضوح قابل مشاهده است:
  • روسازی فرسوده پیاده رو
  • عدم وجود مسیر بساوایی
  • عرض غیر استاندارد پیاده رو
  • عدم وجود لبۀ ایمن با ارتفاع استاندارد برای جلوگیری از سقوط عابر در نهر (لبۀ نهر  هم محدب شده تا عابر رو مستقیم به سمت حادثه و خطر هدایت بکنه)
  • درخت هم به عنوان معارضی در وسط پیاده رو هست که عبور رو برای ویلچر دشوار می کنه (هدف حذف درخت نیست، بلکه اتخاذ تمهیداتی دیگر برای حل این مشکل می باشد).
پیاده رو با چنین ویژگی هایی، عابرین رو تشویق به تردد در سواره رو می کنه که تداخل عابر و سواره، کاهش ایمنی پیاده را به همراه دارد. 
اما نکتۀ قابل توجه در این تصویر، گلدون های بزرگیه که بر روی جوی آب، به همّت شهروندان محلّی در خیابان شهید میرحسینی ،تعبیه شده که علاوه بر افزایش زیبایی، برخی از مشکلاتی رو که ذکر کردم از بین برده و نشان از تعلق خاطر و احساس مسئولیت نسبت به محله داره.

اما دست آخر، بازدید از یه کوچه به اسم «هلند»، یه خورده فضا رو تغییر داد. کوچه ای تاریخی با منازل مسکونی یک شکل و کلیسایی در انتهای این بن بست که تقارن نسبی این بن بست، من رو یاد کوچۀ «لولاگر» انداخت.


هلند


ادامه دارد...

محسن زارع جدی
کارشناس ترافیک
بیستم بهمن ماه 1395

نظرات  (۱)

۱۱ اسفند ۹۵ ، ۱۰:۴۹ ف.م کلانتری
جالب بود
پاسخ:
سلام
ممنون از لطف شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">