مدیریت شهری و زیرساخت های محلی

جستاری در حوزه مدیریت شهری،توسعه پایدار،زیرساخت های محلی، مهندسی ترافیک، اخبار و علوم وابسته

مدیریت شهری و زیرساخت های محلی

جستاری در حوزه مدیریت شهری،توسعه پایدار،زیرساخت های محلی، مهندسی ترافیک، اخبار و علوم وابسته

مدیریت شهری و زیرساخت های محلی

جستاری در حوزه مدیریت شهری،توسعه پایدار،زیرساخت های محلی، مهندسی ترافیک، اخبار و علوم وابسته

۹ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

۱۸آبان

یک استاد دانشگاه علوم انتظامی در آستانه 25 آبان «روز جهانی یادآوری قربانیان ترافیک» با تأکید بر این که هم رانندگان و هم عابران پیاده نقش عمده‌ای در بروز تصادفات رانندگی دارند، گفت: در این میان، اِعمال قوانین و مقررات ترافیک باعث تغییر رفتار کاربران و بهبود تردد خواهد شد.

به گزارش شهرنوشت و به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، دکتر علیرضا اسماعیلی افزود: اِعمال مقررات در عملکرد صحیح رانندگان و ایمنی آن‌ها بسیار مؤثر است و به لحاظ نظری، اجرای دقیق مقررات به میزان 3 تا 5 برابر، می‌تواند تعداد تصادفات را 10 تا 50 درصد کاهش دهد.

محسن زارع جدی
۱۰آبان

به منظور تحقق اهداف و حرکت در یک مسیر درست،  معمولا چشم انداز تدوین می گردد. در یک تعریف جامع می توان چشم‌انداز را یک سند بالادستی و کلان دانست که تصویری واقع‌نگرانه، مطلوب و مورد انتظار از آینده را ترسیم می‌کند. از آن‌جا که سند چشم‌انداز در پی ترسیم یک فضای آرمانی است، تبدیل آن به یک عمل جامع و مجموعه انتظارات متقابل حاکمیت و مردم نیازمند طی مراحلی است که در نهایت، این مراحل به طراحی یک نقشه‌ی راه منتهی شود. 

سند چشم انداز بیست ساله کشور، برنامه پنچم توسعه، سند چشم انداز بیست ساله شورای اسلامی شهر تهران، منشور علمی شهرداری تهران، طرح جامع شهر تهران، برنامه ۵ ساله شهرداری تهران از جمله مهمترین اسناد بالادستی توسعه شهری بوده است. تهران براساس سند چشم انداز ۲۰ ساله خود که سیمای مطلوب و مقدور تهران را در سال ۱۴۰۴ با نگرش به سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور ترسیم نموده است؛ جهانشهری است فرهنگی، دانش بنیان با هویت اصیل ایرانی واسلامی، زیبا، مقاوم، مرفه و معیار در دنیای اسلام. این سند در در بهمن ماه سال 85 برای کلان شهر تهران تدوین شده است. 

علاقه مندان می توانند طرح تدوین چشم انداز و جهت گیری استراتژیک تهران در افق 1404 را از لینک زیر دریافت نمایند.


تهران 1404: 

جهان شهری فرهنگی، دانش بنیان و معیار در دنیای اسلام


سند چشم انداز شهر تهران 1404
محسن زارع جدی
۰۹آبان

مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، گزارش علمی با عنوان«سیاست اجتماعی و تکدی گری: ملاحظاتی برای ایران و شهر تهران» تهیه کرده است. در ادامه چکیده ای از گزارش مذکور آمده که علاقه مندان به مطالعه کل گزارش می توانندفایل گزارش را از لینک زیر دریافت نمایند.

محسن زارع جدی
۰۸آبان

مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، گزارش علمی با عنوان «بررسی وضعیت مناسب سازی فضاهای شهری برای کودکان» تهیه کرده است. هدف از این گزارش در نظر گرفتن عواملی است که باید در مناسب‌سازی محیط‌ها و فضاهای شهری برای کودکان در نظر گرفته شود.

در جوامع شهری همواره افراد و گروه‌هایی وجود دارند که بیش از همه در معرض آسیب‌پذیری در مقابل محیط قرار دارند که در این میان می‌توان به کودکان و نوجوانان اشاره کرد. کودکان به واسطه ویژگی‌های فیزیولوژیک و ضعف قدرت بدنی همواره نیازمند ایجاد محیط‌های مناسب و طراحی‌شده هستند. علاوه بر این موضوع یکی از دلایلی که اهمیت توجه به کودکان را در فضاهای شهری بیش از سایر گروه‌ها نشان می‌دهد، سبک زندگی ویژه این گروه است. حضور همیشگی در فضاهای شهری، ماجراجویی و در پی هیجان بودن از ویژگی‌های اصلی کودکان است که امکان آسیب دیدن آنها را بیش از دیگران تقویت می‌کند.

محسن زارع جدی
۰۷آبان

در امتداد تولیدات علمی و کارشناسی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، پژوهشی با عنوان «سامانه ارتباط هوشمند بین خودرویی» انجام گرفته است. گزارش مذکور به معرفی فناوری ارتباطات هوشمند خودرویی و جایگاه آن در صنعت حمل و نقل هوشمند می‌پردازد. این فناوری در سالیان اخیر محور تحقیق و توسعه صنعت حمل و نقل قرار گرفته و سازمان‌های دولتی مسئول، توجه زیادی به توان بالقوه آن در ارتقای ایمنی و بهبود شرایط ترافیکی نموده‌اند. هدف از تهیه این گزارش معرفی این فناوری برای کارشناسان محترم حمل و نقل شهری است تا امکان استفاده از نظرات ارزشمند آنان در زمینه توسعه بومی این فناوری فراهم آید.

محسن زارع جدی
۰۴آبان

در این بخش یکی از پژوهش های مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با عنوان " تبیین الگوهای موفق مشارکت های اجتماعی و توسعه محلات در کشور انگلستان" مورد بررسی قرار گرفته است.در این مطالعه سعی شده به سابقه مشارکت، تنوع و تکثرگرایی برای فعالیت‌های مشارکتی در سطح محله در کشور انگلستان اشاره شود. در دولت‌های مختلف طرح‌ها و برنامه‌های ملی و منطقه‌ای برای تعمیق و گسترش مشارکت اجتماعی مردم معرفی شده است. مهم‌ترین این برنامه‌ها از ده سال پیش تاکنون در این مطالعه مورد اشاره قرار گرفته و سعی شده آن دسته از استراتژی‌های مهم مورد نظر کارگزاران در سطوح مختلف برای رسیدن به مشارکت اجتماعی محلی پررنگ شود.

محسن زارع جدی
۰۳آبان

شهر ترابزن در شمال کشور ترکیه واقع شده است و قدمت آن به دوران باستان باز می‌گردد. ترابزن از جمله شهرهای چندفرهنگی است که در طول تاریخ خود میزبان تمدن‌های مختلفی بوده است. خیابان کاندوراسیلار واقع در مرکز شهر ترابزن و یکی از محورهای مهم تجاری و تاریخی و همچنین مرکز خرید پیاده می‌باشد. ساختمان‌های موجود در این خیابان، شامل انواع ساختمان‌هایی است که بازتاب‌کننده هویت شهر هستند. لذا این ساختمان‌ها آیینه بازنمای ساختار چندفرهنگی بوده که شهر در سراسر تاریخ خود داشته است. به هر حال، کلیت تاریخی- فرهنگی این خیابان، در سال‌های اخیر، تحت تأثیر توسعه نامنظم و آلودگی‌های بصری قرار گرفته است. به مرور زمان خیابان مورد بحث ویژگی‌ها و مشخصات خود را از دست می‌دهد. این مقاله، تلاشی است در جهت حل چنین معضلاتی و با هدف حفظ این خیابان توسط عملیات نوسازی و تجدیدحیات و همچنین برگرداندن آن به شهر و مردم شهر با بهبود شرایط حال حاضر.

محسن زارع جدی
۰۲آبان

در سال ۲۰۱۳، مجمع عمومی سازمان ملل بر اساس پیشنهاد کمیته اقتصاد و سرمایه‌گذاری تصمیم به برگزاری «روز جهانی شهره» (World Cities Day)  در روز ۳۱ اکتبر هر سال گرفته است. این روز به اطلاع تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد، سازمان‌های وابسته و بین‌المللی مربوطه، جوامع مدنی و همه ذی‌نفعان مربوطه رسیده است. در این برنامه، مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد هماهنگ‌کننده برنامه‌ها است.

۰۱آبان

مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در راستای فعالیت های علمی – پژوهشی کتاب «جهان مسطح است» را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران , کتاب « جهان مسطح است » با روشی علمی به موضوع جهانی شدن و توسعه گرایی، که وجه غالب و شاخصه ی نظام بین الملل کنونی است و تغییری بنیادی در مبانی مشروعیت نظام های سیاسی پدید آورده پرداخته است .

در مقدمه کتاب آمده است دستیابی به توسعه یافتگی و ارتقای جایگاه یک کشور در سلسله مراتب نظام بین الملل امری برون گرایانه است که در تعامل گسترده با دنیا به ثمر می نشیندو در عصر جهانی شدن برای تحقق اهداف کلان ملی، ایجاد تعاملی پویا و هم افزا میان دو سطح داخلی )ملی( و خارجی )بین المللی( ضروری است.

محسن زارع جدی