مدیریت شهری و زیرساخت های محلی

جستاری در حوزه مدیریت شهری،توسعه پایدار،زیرساخت های محلی، مهندسی ترافیک، اخبار و علوم وابسته

مدیریت شهری و زیرساخت های محلی

جستاری در حوزه مدیریت شهری،توسعه پایدار،زیرساخت های محلی، مهندسی ترافیک، اخبار و علوم وابسته

مدیریت شهری و زیرساخت های محلی

جستاری در حوزه مدیریت شهری،توسعه پایدار،زیرساخت های محلی، مهندسی ترافیک، اخبار و علوم وابسته

مصوبات شورای اسلامی شهر تهران در خصوص پارکینگ

چهارشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۳:۴۹ ق.ظ

از کل مصوبات شورای اسلامی شهر تهران از سال 1378 که در حوزه­های خدمات شهری، امور اجتماعی و فرهنگی، اراضی و املاک، امور ترافیک، فنی و عمرانی، مالی و اداری و شهرسازی تصویب شده است، تنها در 12 مصوبه اسمی از پارکینگ آورده شده است و فقط 8 مصوبه با مساله پارکینگ شهر تهران مرتبط می­باشد که در زیر به ارائه مصوباتی که مرتبط با امتیازات و تسهیلات تشویقی برای احداث پارکینگ می­باشد، پرداخته شده است. 

مصوبه بهینه سازی چرخه اجرایی، هماهنگی و نظارت بر احداث پارکینگ­های عمومی در شهر تهران توسط شهرداری تهران با مشارکت بخش خصوصی در تاریخ 7/3/1383 و در شصت و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به شماره ابلاغی 160-524-4100  صادر شده است. طی این مصوبه، با توجه به ضرورت توسعه و احداث پارکینگ­های عمومی در شهر تهران و لزوم اعطای تسهیلات و امتیازات تشویقی جهت ترغیب سرمایه­گذاران در این خصوص،" به شهرداری تهران اجازه داد تا نسبت به صدور مجوز ساخت، همراه با تسهیلات و امتیازات تشویقی از قبیل صدور پروانه­های تجاری و ... با مشارکت سرمایه­گذاران بخش خصوصی جهت احداث پارکینگ­های طبقاتی عمومی به گونه­ای که ماهیت و عملکرد این مستحدثات، پارکینگ عمومی باشد و با رعایت مفاد دستورالعمل، اقدام نماید." 

"تبصره: در این خصوص پس از تعیین محدوده­های مناسب برای استقرار پارکینگ­های طبقاتی، سازمان سرمایه-گذاری و مشارکت­های مردمی موظف به تعیین قدرالسهم میان شهرداری و سرمایه­گذار (بخش خصوصی) می­باشد. تعیین محدوده متغیرهای پیشنهادی جهت ساخت پارکینگ طبقاتی، انجام مشارکت در ساخت پارکینگ­های طبقاتی در مرحله اول حداکثر 6 طبقه و براساس مقررات و ضوابط موضوعه، توسط حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک انجام می­گیرد. سایر فضاهای تجاری و اداری مازاد بر فضای پارکینگ­های طبقاتی با تامین پارکینگ مورد نیاز مطابق کلیه ضوابط فنی و شهرسازی در خصوص تعداد در طبقات و سطح اشغال در کمیسیون خاص تعیین و تصویب می­شود." 

 

مصوبه احداث پارکینگ­های اضافی در واحدهای مسکونی با تسهیلات در تاریخ 1385/5/16و در دویست و پنجاه و چهارمین جلسه شورای شهر تهران به شماره ابلاغی 160-764-10263 صادر شده است. شورای شهر تهران نظر به تقاضای شهروندان تهرانی نسبت به تأمین تعداد پارکینگ­های بیشتر نسبت به میزان تعیین شده در ضوابط و با توجه به تغییر الگوی مالکیت خودرو در شهر تهران و نیاز به تعداد بیشتر پارکینگ، تصویب کرد که" افزایش تعداد پارکینگ­های مورد تقاضا با رعایت سطح اشغال مجاز و نحوه استقرار، مانور، شیب­راهه (رمپ) مطابق ضوابط و مقررات جاری و پیش­بینی آن در مراحل تهیه نقشه­های معماری، صدور پروانه اجرا و قید در پروانه و گواهی پایان کار ساختمان و در تمدید گواهی­های قبلی مشروط بر غیر قابل تغییر بودن کاربری پارکینگ، بلامانع می­باشد." 

"تبصره 1: در صورت افزایش تعداد پارکینگ­ها، تعداد مازاد تعیین شده باید به نحو متعادل بین واحدهای احداثی (مسکونی، اداری و تجاری) تقسیم و افراز شود.

تبصره 2: مساحت پارکینگهای تأمین شده در طبقات زیرزمین و همکف در تراکم محاسبه نمی­شود و صرفاً مشمول پرداخت عوارض زیربنا و سایر عوارض متعلقه قانونی صدور پروانه بوده و مشمول اخذ تعرفه مازاد تراکم نیز نخواهد بود.

تبصره 3: حد نصاب ششصد مترمربع موضوع تبصره پنجم بخشنامه به شماره 34/3/1/3900 به تاریخ 1369/2/17- ابلاغی از سوی وزارت کشور حذف و به ازای هر واحد پارکینگ مورد تقاضای مسقف تأمین شده بیست (20) مترمربع منظور نگردد.

تبصره 4: شهرداری تهران موظف است حداکثر ظرف مدت سه (3) ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه نسبت به تجدید نظر و بازنگری در الگو و ضوابط مربوط به پارکینگ و اصلاح دستورالعمل­های موجود در جهت تسهیل و تشویق تأمین پارکینگ (اعم از خودرو موتورسیکلت) در کاربری های مختلف با استفاده از مشاورین ذیصلاح اقدام و جهت تصویب به شورای اسلامی شهر تهران و مراجع مربوط ارائه نماید .

تبصره 5:شهرداری تهر ان موظف است هر سه ماه یکبار گزارش پرونده های ارجاعی به کمیسیون ماده صد مربوط به تخلف کسری پارکینگ را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید." 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">