مدیریت شهری و زیرساخت های محلی

جستاری در حوزه مدیریت شهری،توسعه پایدار،زیرساخت های محلی، مهندسی ترافیک، اخبار و علوم وابسته

مدیریت شهری و زیرساخت های محلی

جستاری در حوزه مدیریت شهری،توسعه پایدار،زیرساخت های محلی، مهندسی ترافیک، اخبار و علوم وابسته

مدیریت شهری و زیرساخت های محلی

جستاری در حوزه مدیریت شهری،توسعه پایدار،زیرساخت های محلی، مهندسی ترافیک، اخبار و علوم وابسته

بایدها و نبایدهای پارکینگ­ محله­ ای- قسمت اول

دوشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۵، ۱۱:۲۳ ب.ظ

کمبود پارکینگ، معضل نام آشنای کلان شهر تهران، مدت­ها است که مدیریت شهری را با مشکل مواجه ساخته و روز به روز بر پیامدهای ناشی از کمبود آن در سطح شهر افزوده می­ شود. در گذشته پارکینگ­ های در مقصد، بیشتر مورد توجه برنامه ریزان شهری قرار می گرفت، اما با افزایش ضریب مالکیت خودرو و بی توجهی به ضوابط و مقررات ساخت­ و ساز، کمبود پارکینگ­ های در مبداء حرکت نیز متبلور گردید و بر مشکلات اجتماعی، ترافیکی و ... دامن زد. لذا مدیریت شهری در اواخر سال 1390، به منظور تشویق و ترغیب به احداث و تامین سطوح پارکینگ در محدوده املاک و اراضی که عملا امکان تامین در آنها وجود ندارد، خصوصا در بافت های فرسوده و ریزدانه، مجوز ساخت پارکینگ محله‌ای با امکان صدور سند مجزا را در صورتجلسۀ شماره 502 کمیسیون ماده پنج به تصویب رسانید.


                                         پارک حاشیه ای



از آن تاریخ به بعد، متقاضیان ساخت پارکینگ محله ای می توانستند با  اختصاص کاربری طبقۀ همکف به خدمات پشتیبان سکونت، به شرط تامین حداقل 40 واحد پارکینگ، مجوز لازم را اخذ نمایند. از سوی دیگر به موجب بخشنامۀ شماره 9452/41/1 مورخ 12/3/84 سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با هدف ایجاد مراکز شهری بدون ترافیک، این پارکینگ‌ها قابلیت تفکیک و صدور سند جداگانه و انتقال را داشته و شرایط قانونی لازم به منظور تحقق پذیری بند 6-6  طرح جامع شهر تهران مبنی ‌بر احداث یا تامین پارکینگ در شعاع 250متری برای املاکی که امکان تامین آن را ندارند محقق گردید.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با عنایت به این موضوع که موقعیت املاک و چگونگی ایجاد پارکینگ در املاک متفاوت است، نحوه اقدام درخصوص اشکال مختلفی از پارکینگ را این چنین تشریح می­نماید:

·        "درصورتیکه ملک بصورت زمین محصور و فاقد ساختمان و کاربری آن پارکینگ است، نسبت به تفکیک ملک به پارکینگ­ های متعدد پس از ارائه نقشه آن که طبق ماده 101 قانون شهرداریها و ماده 145 قانون ثبت به تصویب شهرداری رسیده باشد، اقدام گردد.

·        چنانچه ملک کاربری آن پارکینگ است و مالک در آن پارکینگ طبقاتی احداث کرده باشد در این مورد طبق گواهی پایان کار و مشخص بودن راهرو اشتراکی تفکیک ملک به پارکینگ­ های متعدد با رعایت مقررات بلامانع است.

·        هرگاه کاربری ملک تجاری و اداری و پارکینگ است و در ملک واحدهای تجاری و اداری و پارکینگ طبقاتی متعدد اختصاصی و عمومی احداث شده است در این حالت باید طبق گواهی پایان کار و در صورتمجلس تفکیکی حدود واحدهای تجاری و اداری و پارکینگ مختص آنها برابر دستورالعمل تفکیک آپارتمانها تعیین و تفکیک سایر پارکینگ­ها با مشخص بودن راهروی اشتراکی با رعایت مقررات به­ عمل آید."

بررسی های انجام شده نشان از آن دارد که از زمان ابلاغ این بخشنامه و مصوبۀ 502 کمیسیون ماده پنج، پارکینگ محله ­ای با شرایط مذکور احداث نشده و با وجود تقاضا، رغبتی از سوی بخش خصوصی و شهرداری برای احداث پارکینگ های محله ­ای وجود ندارد. ریسک بالای سرمایه گذاری، یکی از دلایل اصلی بکر ماندن این بازار می باشد. اما ادامه این روند، تبدیل به چالش جدی برای مدیریت شهری و شهروندان کلان شهر تهران خواهد شد. لذا بایستی به فکر چاره اندیشی بود و برنامه ریزی مدوّنی را در این خصوص انجام داد.

در قسمت آتی دلایل ریسک بالای سرمایه گذاری در این حوزه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.



ادامه دارد

نظرات  (۱)

آقای مهندس ممنون از مطالب مفید و ارزشمندتون 
موفق باشید 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی