مدیریت شهری و زیرساخت های محلی

جستاری در حوزه مدیریت شهری،توسعه پایدار،زیرساخت های محلی، مهندسی ترافیک، اخبار و علوم وابسته

مدیریت شهری و زیرساخت های محلی

جستاری در حوزه مدیریت شهری،توسعه پایدار،زیرساخت های محلی، مهندسی ترافیک، اخبار و علوم وابسته

مدیریت شهری و زیرساخت های محلی

جستاری در حوزه مدیریت شهری،توسعه پایدار،زیرساخت های محلی، مهندسی ترافیک، اخبار و علوم وابسته

۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

۳۱فروردين

شهر به عنوان کانون تجمعات انسانی، دائم در حال تحول و تغییر است. تحولات شهری، همواره سبب شکل‌گیری چالش‌هایی خواهد شد که بر سرنوشت زندگی افراد ساکن در شهرها اثرگذار خواهد بود. از این رو ما تا جایی که بتوانیم باید آینده را در چارچوب مدل‌های آینده پژوهشی و با رویکرد برنامه‌ریزی شهری قابل فهم کرده تا از چالش‌های پیش رو با حداقل بدون آسیب‌پذیری عبور نمائیم.

 امروزه آینده پژوهی با سرعتی شتابان در حال ارتقای جایگاه خود در فرآیندهای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری دولت‌ها و سازمان‌ها است. این مسئله سبب شده است که آینده پژوهان در پی طراحی الگوها و فرآیندهایی برای اجرای اثربخش آینده پژوهی بوده و با این کار می‌کوشند تضمینی برای نتایج پروژه‌های آینده پژوهی فراهم سازند.

محسن زارع جدی
۲۷فروردين

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بخشنامه ای درخصوص پارکینگ ها در تاریخ 12/3/84 به شماره ثبت 9452/41/1 به اداره کل اسناد و املاک استان تهران با هدف ایجاد مراکز شهری بدون ترافیک ارائه داده است. با عنایت به این موضوع که موقعیت املاک و چگونگی ایجاد پارکینگ در املاک متفاوت است، لذا جهت نحوه اقدام درخصوص مراحل مختلف مقرر می دارد:

محسن زارع جدی
۱۹فروردين

به منظور ایجاد وحدت رویه در تفکیک آپارتمان ها در کلیه واحدهای ثبتی دستورالعمل تفکیک آپارتمان ها در 30 بند جهت ابلاغ به واحدهای ثبتی تابعه آن استان به پیوست ارسال می گردد.
آن چه باید توجه داشت این است که این ضوابط هنگامی کار ساز و ثمربخش خواهد بود که ‌آقایان مدیران کل استان ها برنحوه اجرای آن نظارت مستمر ودقیق اعمال نمایند. امید است با رعایت کامل نکات ذیل و اجرای کامل دستورالعمل صادره مشکلات و موانع موجود درامر تفکیک آپارتمان ها مرتفع گردد:

محسن زارع جدی
۱۴فروردين

     به مناسبت یازدهمین سالگرد زلزله بم، مقاله ای توسط پژوهشگران پژوهشگاه شاخص پروژه با عنوان "بم در آئینه تجارب بازسازی" تدوین شده که به بررسی زلزله سال 1382 در شهر بم پرداخته و ضمن تحلیل مدیریت بحران در زمان زلزله بم، نگاهی بر فرآیند بازسازی داشته و پیشنهاداتی را برای بهبود وضعیت در نقاط مشابه ارائه نموده است. این مقاله به همت آقای دکتر ایران غازی و خانمها محدثه حامدی و سمیرا حسن زاده  تهیه شده است. فایل مقاله مذکور در لینک زیر قابل دانلود می باشد.

دریافت فایل مقاله

محسن زارع جدی
۱۰فروردين

معرفی مفهوم رصد خانه های شهری

مفهوم رصدخانه شهری شامل ایجاد نمایی از زندگی انسان است که این امر نتیجه هدایت افکار و اندیشه های افرادی چون جان کامن، جک دنگرموند و سائل اورمن است. در واقع می توان گفت هدف این است که بتوان یک محتوای جامعی از اطلاعات کلیه شهرهای موجود در سراسر جهان ارائه داد. با استفاده از نقشه های دیجیتالی، به راحتی می توان به مقایسه وضعیت شهرها پرداخت تا به این ترتیب اطلاعات بیشتری از شهرها که بر روی زندگی مردم اثر گذار است بدست آورد.

با استفاده از محاسبات ابری و فناوری نمایش پیشرفته و مجموعه غنی اطلاعات موجود، مردم به راحتی می توانند به تاثیر موقعیت یک شهر بر زندگی شان پی ببرند. علاوه براین آن‌ها به راحتی می توانند به مقایسه داده های بدست آمده از شهرها بپردازند.


رصدخانه

محسن زارع جدی
۰۶فروردين

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد استفاده از معکوس‌شمار، مضرات بیشتری نسبت به فوایدش داشته است، از احتمال حذف معکوس‌شمار چراغ های راهنمایی و رانندگی خبر داد.

ثانیه شمار

محسن زارع جدی
۰۵فروردين
شناخت دره سیلیکون، نام کتابی است که به همت آقایان یحیی تابش، محمد مروتی و محمد اکبرپور  و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران تالیف شده است. در این کتاب عوامل موفقیت دره سیلیکون و اکوسیستم آن بررسی شده است. شناخت دره سیلیکون و فرایندها و الگوهای آن، برای برنامه ریزی در جهت توسعه اقتصادی دانش بنیان ضروری است و در این مجموعه به منظور ارائه مطالعات انجام شده در راستای شناخت دره سیلیکون، نخست به واکاوی ریشه های تاریخی و عوامل موفقیت در دره سیلیکون پرداخته شده و سپس با کارآفرینان موفق گفتگو انجام شده که آشنایی با فعالیتهای عینی و دیدگاه های آنان بسیار مفید و درس آموز است. بررسی نحوه فعالیت نهادهای پشتیبان کارآفرینی در دره سیلیکون و تنوع آنها و آشنایی با شرکتهای پیشتاز، شناخت عمیقی از فعالیت های دره سیلیکون حاصل می کند.
محسن زارع جدی