مدیریت شهری و زیرساخت های محلی

جستاری در حوزه مدیریت شهری،توسعه پایدار،زیرساخت های محلی، مهندسی ترافیک، اخبار و علوم وابسته

مدیریت شهری و زیرساخت های محلی

جستاری در حوزه مدیریت شهری،توسعه پایدار،زیرساخت های محلی، مهندسی ترافیک، اخبار و علوم وابسته

مدیریت شهری و زیرساخت های محلی

جستاری در حوزه مدیریت شهری،توسعه پایدار،زیرساخت های محلی، مهندسی ترافیک، اخبار و علوم وابسته

در این بخش یکی از پژوهش های مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با عنوان " تبیین الگوهای موفق مشارکت های اجتماعی و توسعه محلات در کشور انگلستان" مورد بررسی قرار گرفته است.در این مطالعه سعی شده به سابقه مشارکت، تنوع و تکثرگرایی برای فعالیت‌های مشارکتی در سطح محله در کشور انگلستان اشاره شود. در دولت‌های مختلف طرح‌ها و برنامه‌های ملی و منطقه‌ای برای تعمیق و گسترش مشارکت اجتماعی مردم معرفی شده است. مهم‌ترین این برنامه‌ها از ده سال پیش تاکنون در این مطالعه مورد اشاره قرار گرفته و سعی شده آن دسته از استراتژی‌های مهم مورد نظر کارگزاران در سطوح مختلف برای رسیدن به مشارکت اجتماعی محلی پررنگ شود.

برنامه‌های ملی، منطقه‌ای و محلی برای توانمندسازی و ارتقاء مشارکت مردم، سیاست‌گذاری‌های استراتژیک را هدف قرار داده و در همه آن‌ها سطح وسیعی از فعالیت‌های ابتکاری برای آموزش و ایجاد فرصت‌های متعدد و متنوع به منظور ارتقاء مشارکت‌های محلی مورد نظر بوده است. این طرح‌ها و برنامه‌ها شامل موارد زیر هستند: 

  • برنامه ملی توانمندسازی برای مشارکت 
  • برنامه منطقه‌ای توانمندسازی برای مشارکت 
  • معرفی شاخص چهارم ملی (یعنی درصدی از مردم که احساس می‌کنند در تصمیم‌گیری‌های محله خود دخیل هستند). 
  • برنامه استراتژیک محلی برای مشارکت 
  • بودجه‌بندی مشارکتی در محله‌ها 
  • جامعه فراگیر و مبانی آن 
در دولت محافظه کار قبلی سیاست‌گذاری‌های دولتی در خصوص عملیاتی شدن برنامه توانمندسازی برای مشارکت در سه سطح (ملی، منطقه‌ای و محلی) و نیز تعیین شاخص‌های «محله‌های پررونق و قوی»، از سال 2007 تا 2011 تعیین و برای اجرایی کردن این برنامه‌ها تدابیر مختلفی صورت گرفت. منطقه‌ای کردن برنامه‌های عمل در نه منطقه و اجرایی کردن آن‌ها در سطح محلی از مهم‌ترین اقدامات به منظور تحقق هدف ملی برنامه توانمندسازی برای مشارکت جامعه محلی بوده است. 
نکته مهم این است که همه برنامه‌های منطقه‌ای و محلی دارای انعطاف زیادی در به کارگیری پیشنهادهای ابتکاری از سوی جامعه محلی هستند. همچنین در گزارش‌های مورد بررسی به خوبی احساس می‌شود که کارشناسان چگونه با عوض شدن سیاست‌ها در دولت جدید نگران از دست رفتن دستاوردهای مربوط به برنامه‌های قبلی و تلاش‌های صورت گرفته پیشین هستند. بنابراین در گزارش‌های خود سعی کرده‌اند اهمیت دستاوردهای قبلی را برای کمک به سیاست‌های جدید پررنگ‌تر نشان دهند. اکنون برنامه‌های ملی دیگری تحت عنوان طرح «بودجه‌بندی مشارکتی» و «جامعه فراگیر» در محلات، توسط دولت ائتلافی لیبرال- دموکرات فعلی در دست اقدام است.
در این مطالعه دستاوردها و نکات مهم در هر کدام از برنامه‌ها و اسناد ملی برای ارتقاء مشارکت محلی در دولت گذشته و دولت فعلی انگلستان مورد اشاره قرار گرفته است. سپس یک سری اصول زیربنایی برای تحقق فعالیت‌های مشارکتی، محورها و اولویت‌های کاری، درس‌های آموخته شده از دید کارشناسان طرح‌ها و الگوهای مشارکت محلی آورده شده است. در نهایت این گزارش به نتایج و توصیه‌های کلیدی خواهد رسید که در تحقق طرح‌های اجتماع محور و مدیریت محله در خور توجه هستند. علاقه مندان می توانید با مراجعه به لینک زیر، گزارش را دریافت نمایید.

 تبیین الگوهای موفق مشارکت‌های اجتماعی و توسعه محلات در کشور انگلستان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">