مدیریت شهری و زیرساخت های محلی

جستاری در حوزه مدیریت شهری،توسعه پایدار،زیرساخت های محلی، مهندسی ترافیک، اخبار و علوم وابسته

مدیریت شهری و زیرساخت های محلی

جستاری در حوزه مدیریت شهری،توسعه پایدار،زیرساخت های محلی، مهندسی ترافیک، اخبار و علوم وابسته

مدیریت شهری و زیرساخت های محلی

جستاری در حوزه مدیریت شهری،توسعه پایدار،زیرساخت های محلی، مهندسی ترافیک، اخبار و علوم وابسته

مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، گزارش علمی با عنوان «بررسی وضعیت مناسب سازی فضاهای شهری برای کودکان» تهیه کرده است. هدف از این گزارش در نظر گرفتن عواملی است که باید در مناسب‌سازی محیط‌ها و فضاهای شهری برای کودکان در نظر گرفته شود.

در جوامع شهری همواره افراد و گروه‌هایی وجود دارند که بیش از همه در معرض آسیب‌پذیری در مقابل محیط قرار دارند که در این میان می‌توان به کودکان و نوجوانان اشاره کرد. کودکان به واسطه ویژگی‌های فیزیولوژیک و ضعف قدرت بدنی همواره نیازمند ایجاد محیط‌های مناسب و طراحی‌شده هستند. علاوه بر این موضوع یکی از دلایلی که اهمیت توجه به کودکان را در فضاهای شهری بیش از سایر گروه‌ها نشان می‌دهد، سبک زندگی ویژه این گروه است. حضور همیشگی در فضاهای شهری، ماجراجویی و در پی هیجان بودن از ویژگی‌های اصلی کودکان است که امکان آسیب دیدن آنها را بیش از دیگران تقویت می‌کند.

موضوع امنیت، رشد و سلامت کودکان در شهرهای بزرگ از جمله شهر تهران به دلایل متعددی از قبیل تراکم جمعیت، نوع بافت مسکونی و آپارتمان‌نشینی بیش از پیش به فضاهای عمومی شهر وابسته است. در واقع فضاهای عمومی از قبیل معابر، کوچه‌ها، میادین، پارک‌ها و زمین‌های بازی، عرصه‌ای برای اجتماعی شدن کودکان محسوب می‌شوند. با توجه به این ضرورت، در دوره اخیر سیاست‌ها و برنامه‌هایی تحت عنوان شهر دوستدار کودک برای حضور، رشد و مشارکت خلاقانه کودکان در فضاهای شهری مطرح شده است. اما متأسفانه نبود نگاه جامع‌نگر و الزام‌آور به این مقوله و همچنین ضعف ابزارهای نظارتی و کنترلی مهم‌ترین عوامل بازدارنده در راه مناسب‌سازی محیطی برای کودکان در شهر تهران بوده‌اند.

این گزارش با بررسی مبانی نظری موجود در باب مناسب‌سازی فضاهای شهر و ایجاد محیط‌های مطلوب برای کودکان و با شناخت مسایل و مشکلات پیش روی، به عوامل و معیارهای مناسب‌سازی فضای شهر برای کودکان پرداخته و راهکارهای متناسب با موضوع را ارائه می‌دهد.

جهت دست‌یابی به اهداف فوق از روش بررسی موردی با استفاده از راهکارهای ترکیبی و همچنین از مطالعات کتابخانه‌ای و اطلاعات سازمانی به عنوان روش‌های گردآوری اطلاعات استفاده شده است.

در نهایت گزارش بر این نکته تاکید دارد که مناسب‌سازی محیط برای کودکان در شهر تهران نیازمند نهادینه کردن این دیدگاه در بین مدیران و مسئولین، بهینه‌سازی ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری، تدوین سازوکارها و ابزارهای نظارت و در نهایت رویکردی جامع‌نگر و الزام‌آور به این مقوله می‌باشد.  

برای دریافت گزارش مذکور می توانید از لینک زیر اقدام فرمایید.


بررسی وضعیت مناسب سازی فضاهای شهری برای کودکان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">