مدیریت شهری و زیرساخت های محلی

جستاری در حوزه مدیریت شهری،توسعه پایدار،زیرساخت های محلی، مهندسی ترافیک، اخبار و علوم وابسته

مدیریت شهری و زیرساخت های محلی

جستاری در حوزه مدیریت شهری،توسعه پایدار،زیرساخت های محلی، مهندسی ترافیک، اخبار و علوم وابسته

مدیریت شهری و زیرساخت های محلی

جستاری در حوزه مدیریت شهری،توسعه پایدار،زیرساخت های محلی، مهندسی ترافیک، اخبار و علوم وابسته

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: اطلاعات مربوط به قرارگرفتن هر پلاک ساختمانی در شهر تهران بر روی گسل یا قنات در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، دکتر احمد صادقی با بیان اینکه اطلاعات یادشده برای نخستین بار به مردم ارائه می‌شود، اظهار داشت: این اطلاعات تاکنون به صورت عمومی منتشر نشده و برای نخستین بار در جشنواره شهر آماده در اختیار عموم قرار می‌گیرد.
وی افزود: شهروندانی که تمایل دارند تا از احتمال وجود قنات یا گسل در محدوده ملک خود مطلع شوند، می‌توانند به غرفه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران (معاونت پیشگیری و کاهش خطرپذیری واحد GIS) در جشنواره شهر آماده که تا اول آبان‌ماه در برج میلاد در حال برگزاری است، مراجعه کنند.
دکتر صادقی تصریح کرد: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران آماده است مشاوره‌های لازم را به سرمایه‌گذاران واحدهای بزرگ تجاری و مسکونی شهر تهران برای مشخص کردن محدوده قنوات و گسل‌های زمین‌هایی که قصد ساخت‌‌وساز در آن را دارند، ارائه دهد.

عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه:تهران هزار کیلومتر رشته قنات دارد
دریاچه ارومیه میان 88 هزار حلقه چاه قانونی و غیر قانونی محصور است
کارگاه آموزشی «مدیریت جامع خشکسالی؛ تجارب، فرصت‌ها و چالش‌ها» در نخستین جشنواره «شهر آماده» در برج میلاد تهران برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، دکتر داود رضا عرب، عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه در سخنانی با اشاره به اینکه چالش‌هایی مانند مسائل زیست‌محیطی، انرژی، فقر، شکاف اجتماعی و افزایش جمعیت از مشکلات فزاینده زندگی جدید محسوب می‌شوند، گفت: ما باید خودمان را برای رویارویی و مقابله با این چالش‌ها آماده کنیم و تلاشمان این باشد که با شناسایی و مدیریت این چالش‌ها از خطرات آن تا حد ممکن احتراز کنیم.
دکتر عرب با اشاره به حدود یک هزار کیلومتر رشته قنات در زیر شهر تهران گفت: متأسفانه این قنات‌ها در صورت بروز یک زلزله در شهر تهران خود می‌توانند خسارت جدی و عمده‌ای حتی پس از زلزله پدید آورند.

استاد دانشگاه صنعتی شریف در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: بحران‌های ناشی از برداشت بی‌رویه آب که موجب فرونشست زمین،‌ خشکسالی،‌ بی‌حاصلی زمین برای مدت طولانی و توفان‌های شن می‌شود،‌ از دیگر خطرات بسیاری جدی است که بی‌توجهی به آن می‌تواند بسیار آسیب‌زا و خطرآفرین باشد. وجود پدیده‌ای مانند برداشت بی‌رویه آب در حال حاضر هم دامنگیر مناطق زیادی از کشور شده است و از جمله فجایع این حوزه، خشک شدن دریاچه‌ای مانند ارومیه است که وجود 88 هزار حلقه چاه در پیرامون آن که بیش از نیمی از آن یعنی 42 هزار حلقه غیر قانونی هستند، در بروز این فاجعه بی‌اثر نیست.

قائم‌مقام شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ:

جمع‌آوری شبکه‌های هوایی توزیع برق در دستور کار قرار دارد
پست‌های برق در محل‌هایی که روی گسل واقع شده‌اند، به صورت کیوسک طراحی می‌شوند.
به گزارش روابط‌عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، قائم‌مقام و معاون هماهنگی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در بازدید از نخستین جشنواره «شهر آماده» در برج میلاد با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به اینکه شهر تهران بر روی گسل‌ واقع شده است، برای حفظ آمادگی در توزیع برق در شرایط بحران بویژه وقوع زلزله، پست‌‌های برق در محل‌هایی که بر روی گسل واقع شده‌اند، به صورت پست‌های کیوسک در فضای باز طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند تا کمترین آسیب‌پذیری را داشته باشند.
مهندس عبدالحمید ارسطو گفت: سیاست شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، تمرکز بر شبکه‌های زمینی برق‌رسانی است به‌طوری که در حال حاضر 30 درصد شبکه تأسیسات زمینی برق کشور مربوط به تهران است.
وی ادامه داد: شبکه‌های زمینی مقاوم‌تر هستند که بر همین اساس جمع‌آوری شبکه‌های هوایی توزیع برق در دستور کار قرار دارد.
قائم‌مقام شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با اشاره به آمادگی این شرکت برای مقابله با بحران‌های احتمالی در شهر تهران گفت: برای ایجاد آمادگی مواجهه با شرایط بحران، از ابتدای سال جاری تاکنون 63 مانور آمادگی در 22 منطقه تهران برگزار کردیم.
مهندس ارسطو با بیان اینکه 16 هزار پست توزیع، برق تهران را تغذیه می‌کنند، اظهار داشت: تعدادی از این پست‌ها تغذیه برق مراکز بسیار مهم پایتخت را بر عهده دارند که همین موضوع لزوم آمادگی بیشتر در مواجهه با بحران را بیشتر می‌کند.
جشنواره شهر آماده تا اول آبان‌ماه از ساعت 9 صبح تا 6 عصر آماده بازدید شهروندان تهرانی است.

در نشست تخصصی «سیستم‌های اطلاعات مکانی همراه و نقش آن در مدیریت بحران» مطرح شد:

70 درصد شهرهای کشور در معرض خطر زلزله قرار دارند
در دومین روز از برگزاری جشنواره شهر آماده، نشست تخصصی «سیستم‌های اطلاعات مکانی همراه (موبایل GIS) و نقش آن در مدیریت بحران» در محل سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در این نشست مهندس علی احمدی، کارشناس GIS سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: با توجه به بحران‌ها و مخاطرات متعددی که کلانشهری مانند تهران را تهدید می‌کند و با توجه به اهمیت و نقش فناوری‌های نوین بخصوص در زمینه خدمات مخابراتی و فنی، ‌استفاده از این فناوری‌ها در مواجهه و مقابله با بحران ضروری است.
وی افزود: 80 درصد اطلاعات مورد نیاز مدیران در زمان بحران و بروز مخاطرات محیطی، اطلاعات مکانی است که در همین ارتباط اهمیت و جایگاه سیستم‌های اطلاعات مکانی (موبایل GIS) و نقش آن در مدیریت بحران امری است که به شایستگی مورد توجه سازمان پیشگیری و مدیریت شهر تهران قرار گرفته است. اطلاعات ارائه‌شده توسط سیستم اطلاعات مکانی (موبایل GIS) می‌تواند با افزایش قابلیت اطمینان اطلاعات، تولید و بهنگام‌رسانی و دسترسی به اطلاعات، تولید دیتا، بهنگام‌سازی نقشه‌های شناسایی و پایش مناطق خطر و دسترسی آنلاین و دسترسی مدیران به اطلاعات درست و به موقع در خدمت مدیریت بحران قرار گیرد.
این کارشناس حوزه GIS اعلام کرد: خوشبختانه با اقدامات ساختاری و کارشناسی و فنی انجام شده، در حال حاضر امکان بهره‌گیری از این سیستم در سامانه مدیریت بحران وجود دارد که می‌تواند با امکان حذف کاغذ، دسترسی آسان از طریق تلفن همراه، نمایش آنی اطلاعات، تهیه گزارشات آنی و نمایش روی گوگل ارث و گوگل مپ‌ در زمان بحران و حتی در مواقع عادی به کار گرفته شود و نتایج و اطلاعات قابل اطمینان و ارزشمندی را در اختیار مدیران تصمیم‌گیر و حتی رده‌های کارشناسی قرار دهد.
وی افزود: در برنامه‌های پیشگیری از بحران و ایجاد سازوکارهای لازم برای آمادگی در مقابله با بحران که توسط جایکا طراحی شده است نیز وجود سامانه‌های پشتیبانی و ارائه اطلاعات لازم در زمان بحران مورد توجه قرار گرفته است.
دکتر محمودرضا دلاور، عضو هیأت علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تهران نیز در این نشست اظهار داشت: در حوزه استانداردسازی مباحث مربوط به بحران، در تمامی دنیا مدیریت ریسک و مخاطرات جزء برنامه‌های اصلی برای کنترل و مقابله با بحران قرار دارد و در همین ارتباط وجود سیستم‌هایی مانند نشست تخصصی سیستم‌های اطلاعات مکانی همراه (موبایل GIS) می‌تواند نقش مهمی در برآورده شدن این اهداف داشته باشد.
وی ضمن تأکید بر این موضوع که شهر یک موجود زنده است که توان و زمینه محدودی برای تحمل بارهای فیزیکی دارد، افزود: تاب‌آوری و تحمل شهر هم مانند هر موجود زنده دیگری مشخص و محدود است که باید این موضوع در بحث توسعه ملی و توسعه پایدار مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم کلانشهرهایی مانند تهران را به صورت ایمن و استاندارد اداره کنیم که در همین ارتباط مدیریت تعامل انسان و زمین از سوی متخصصان مدیریت و برنامه‌ریزی مورد توجه و تحلیل قرار گرفته است.
وی افزود: در همین ارتباط در شهر الکترونیک و از طریق یک درگاه الکترونیکی باید همه سرویس‌های مورد نیاز بخصوص در مواقع اضطراری در خدمت مردم و مسؤولان قرار گیرد تا بتوانند با خسارت و آسیب کمتری محدوده زندگی یا مسؤولیت خود را مدیریت کنند و در همین ارتباط نقش موبایل GIS قابل توجه است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر کلانشهر تهران و بسیاری از مناطق کشور در معرض بحران‌ها و مخاطراتی در زمینه‌های خطر آب‌های زیرزمینی و سطحی، زلزله، بافت‌های فرسوده، برج‌های تجاری مرتفع، بحث کمبود آب و موضوعاتی مانند آلودگی هوا و محیط‌زیست قرار دارند که سیستم‌های اطلاعات مکانی همراه می‌توانند در همه این موضوعات به‌کار گرفته شوند.
وی ضمن اشاره به این موضوع که بیش از 70 درصد شهرهای کشور در معرض خطر زلزله قرار دارند، گفت: شهر تهران در این میان در منطقه ریسک بالا و خطر زیاد قرار دارد و با قرار گرفتن در میان سه گسل مشاء، شمال تهران و ری، خطرات زیادی آن را تهدید می‌کند. همچنین سطح بالای آب‌های زیرزمینی در مناطقی مانند 18، ‌19 و 20 تهران می‌تواند باعث بروز خطرات ثانویه و ویرانگری بیشتر در این مناطق شود.

در نشست «شبکه‌های شتاب‌نگاری و زلزله‌نگاری سامانه هشدار سریع زلزله شهر تهران» عنوان شد:

استفاده از سامانه هشدار سریع زلزله برای واکنش سریع در تهران
نشست تخصصی «شبکه‌های شتاب‌نگاری و زلزله‌نگاری سامانه هشدار سریع زلزله شهر تهران» در جشنواره شهر آماده در برج میلاد تهران برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در ابتدای نشست، نقوی، کارشناس ژئوفیزیک سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه زمین‌لرزه‌های تاریخی شهر تهران نشان می‌دهد این کلانشهر توسط گسل‌هایی مانند گسل آراد، ری، شمال تهران و گسل مشاء محاصره شده است، اظهار داشت: بر همین اساس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از تیرماه 1383 با پیشنهاد شرکت GEON روسیه قرار دادی برای تجهیز شبکه زلزله‌نگاری شهر تهران منعقد کرده است که بر اساس آن 13 دستگاه لرزه‌نگاری تهیه و برای تجهیز 14 پایگاه لرزه‌نگاری اقدام شده است.
وی افزود: در حال حاضر مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران دستگاه‌های لرزه‌نگار را در بخش‌های مختلف استان تهران مستقر کرده‌اند که دستگاه‌های مربوط به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در محدوده شهر تهران مستقر است.
نقوی با اشاره به اینکه این لرزه‌نگارها ویژگی‌های خاصی دارند که می‌تواند برتری عملکرد آنها را نشان دهد، گفت: این دستگاه‌ها امکان تشخیص اثرات انفجار را نسبت به زلزله دارند و ضمناً دارای بیشترین دقت در تعیین محل زمین‌لرزه در سطح شهر تهران هستند و می‌توانند نوع شکستگی زمین‌لرزه‌های نزدیک شهر تهران را برای برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات بعدی تعیین کنند.
وی افزود: تحلیل نتایج حاصل از داده‌های این شبکه‌ها حکایت از آن دارد که تمامی گسل‌های اطراف تهران به لحاط لرزه‌ای فعال هستند.
در ادامه این نشست، دکتر مرادی، عضو هیأت علمی مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران هم درباره سامانه هشدار سریع زلزله شهر تهران گفت: ما فعلاً به قدرت و امکان پیش‌بینی زلزله در کوتاه‌مدت نرسیده‌ایم و اساساً چنین امکانی در دیگر کشورها هم وجود ندارد که بخواهد در زمان کوتاه و منجر به زلزله مخرب، وقوع آن را پیش‌بینی و اعلام کند. هدف ما از راه‌اندازی این سامانه در شهر تهران این است که بتوانیم زمینه را برای واکنش سریع در مقابله زلزله‌های احتمالی فراهم کنیم که این موضوع می‌تواند در کنار فراهم کردن سازه‌های مقاوم در برابر زلزله، میزان خسارات و آسیب‌های اقتصادی، اجتماعی و روانی زلزله را کاهش دهد.
وی تأکید کرد: سامانه هشدار سریع زلزله به معنای امکان پیش‌بینی زلزله نیست و تنها می‌تواند با هشدار به موقع، زمانی اندک را در اختیار سازمان‌های مسؤول قرار داده و در صورت آماده شدن زیرساخت‌ها، مردم را نیز در جریان هشدارهای خاص خود قرار دهد.
عضو هیأت علمی مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان اینکه در حال حاضر سامانه‌های هشدار سریع زلزله در کشورهایی مانند ژاپن، ‌ترکیه و رومانی هم راه‌اندازی شده است، گفت: این سامانه‌های هشداردهنده بیشتر برای استفاده سازمان‌های تخصصی و خاص است و البته در ژاپن تجربه هشدار از طریق رادیو و تلویزیون هم وجود دارد و چون سازه‌های شهری در مقابل زلزله مقاوم‌سازی شده‌اند، حتی مدت زمان خیلی کوتاه می‌تواند باعث پناه‌گیری مناسب مردم در محل‌های مناسب‌تر شود و آنها را در مقابل خطرات احتمالی سازه‌های غیرمقاوم یاری کند.
وی با طرح این سؤال که آیا سامانه هشدار سریع می‌تواند برای شهر تهران مؤثر باشد، گفت: چنانچه بین چشمه زلزله و شهر فاصله لازم وجود داشته باشد، این سامانه می‌تواند نقش مهمی در اخطار به سازمان‌های عامل و حتی مردم عادی داشته باشد. به‌طور مثال اگر چشمه زلزله در منطقه پارچین باشد، ما تا رسیدن امواج مخرب زلزله به منطقه 22 تهران 11 ثانیه زمان داریم که این زمان در صورت هشدار به موقع و آمادگی‌های لازم می‌تواند مفید و مؤثر واقع شود و حداقل از خسارت‌های انسانی به نحو قابل ملاحظه‌ای بکاهد.
نوروزی، کارشناس مخاطرات زمین سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران نیز در خصوص اهمیت اجرای سیستم هشدار سریع زلزله تهران گفت: کاهش خطرپذیری، فرصت پناه‌گیری و ایجاد امکان فرصت برای نجات نیروهای انسانی یکی از مهم‌ترین اهداف این سیستم است تا شهروندان بتوانند ضمن فراگیری آموزش‌های لازم، از فرصت طلایی ایجاد شده استفاده کنند.
وی گفت: امیدواریم در کنار مقاوم‌سازی سازه‌های شهری و ایجاد آمادگی در شهروندان برای مواجهه با بلایای طبیعی از جمله زلزله، سامانه هشدار سریع زلزله هم بتواند به کمک کاهش خسارات و آسیب‌های این حوادث ‌بویژه کاهش خسارات انسانی بیاید و در صورت وقوع چنین حوادثی، کمترین خسارت‌ها را متحمل شویم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">