مدیریت شهری و زیرساخت های محلی

جستاری در حوزه مدیریت شهری،توسعه پایدار،زیرساخت های محلی، مهندسی ترافیک، اخبار و علوم وابسته

مدیریت شهری و زیرساخت های محلی

جستاری در حوزه مدیریت شهری،توسعه پایدار،زیرساخت های محلی، مهندسی ترافیک، اخبار و علوم وابسته

مدیریت شهری و زیرساخت های محلی

جستاری در حوزه مدیریت شهری،توسعه پایدار،زیرساخت های محلی، مهندسی ترافیک، اخبار و علوم وابسته

کارگاه آموزشی تدوین ضوابط و روش‌های تأمین پارکینگهای اختصاصی شهرتهران (با اولویت پارکینگ مکانیزه) در محل سالن اجتماعات حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران برگزار شد و در آن آقایان مهندس طبقی، مهندس دادسرشت، دکتر خلیلی، مهندس شیروان بیگی و دکتر محمدرضا فرزاد بهتاش به ارایه سخنرانی در خصوص ابعاد و وجوه مختلف موضوع پرداختند. 

به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، مهندس علی فرهادی معاون علم و فناوری مرکز مطالعات با توجه به لزوم حل معضل پارکینگ در شهر تهران گفت: معضل پارکینگ در شهر تهران یک مسئله عمومی و فراگیر است و روزانه تعداد زیادی خودرو نیز به این معضل تحمیل می‌شود.

وی افزود: می‌توان با استفاده از تمهیداتی نظیر استفاده از پارکینگهای مکانیزه از بروز مشکلات در این زمینه جلوگیری کرد. وی لزوم توجه به دستآوردها و یافته‌های علمی در این حوزه به همراه بازنگری و اصلاح ضوابط و قوانین به صورت مداوم را از جمله راهکارهایی دانست که به مدیریت شهری کمک می‌کنند تا در آینده بتوان شرایط مناسبی به لحاظ تأمین پارکینگ‌های شهری داشته باشیم.
فرهادی اظهار کرد: تهران شهری با ویژگی‌ها و مختصات خاص خودش می‌باشد، لذا لازم است برای هر منطقه و محله آن به طور خاص برنامه‌ریزی کرد و طرح و برنامه داشت. به¬زعم وی دانشکده‌های معماری و شهرسازی می‌توانند با ارایه طرح‌ها و برنامه‌های خاص برای هر محله و یا بافت شهری معضل کمبود پارکینگ در آن بافت را حل نمایند.
مهندس دادسرشت مدیرکل نظارت، تدوین ضوابط و صدور پروانه شهرداری نیز در این این کارگاه آموزشی به راهکارهای تأمین پارکینگ‌ برای شهر تهران پرداخت و گفت: امروزه یکی از معیارهای اصلی زندگی خانواده‌های شهری داشتن حداقل یک خودرو است و بسیاری از شهروندان سفرهای شهری خودشان را بوسیله خودروهای شخصی انجام می‌دهند، لذا یکی از اولویت‌های مدیریت شهری ایجاد پارکینگ‌های متناسب جهت رفاه شهروندان است.
وی با اشاره به اسناد فرادستی و مصوبات در دست اجرا که شهرداری تهران را ملزم به تأمین صددرصدی پارکینگ کرده است، افزود: سیاست اصلی شهرداری ورود به این حوزه و تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و ارائه اشکال و راهکار‌های متفاوت جهت تامین پارکینگ است.
دادسرشت ادامه داد: در این راستا لازم است قوانین و ضوابطی تدوین شود تا سرمایه‌گذار بخش خصوصی به سمت این سرمایه گذاری تشویق شود و سرمایه خود را در این حوزه وارد کند و امنیت آن نیز تضمین شده باشد. وی تدوین قوانین، برنامه و ضوابط مشخص در این حوزه از قبیل مسایل شهرسازی، حقوقی، اقتصادی و... را مهم برشمرد.
دکتر خلیلی مجری طرح پژوهشی "تدوین ضوابط و روشهای تآمین پارکینگهای اختصاصی شهرتهران (با اولویت پارکینگ مکانیزه)" که به کارفرمایی مرکز مطالعات به انجام رسیده است نیز به ارائه روند انجام و دستاوردهای طرح مذکور پرداخت و یکی از مهمترین عوامل تحقق پارکینگ‌های مکانیزه را اقتصادی بودن آن برای سازندگان و تأمین مکان این اراضی بیان کرد و گفت: در صورت تحقق یافتن دستورالعمل‌های تشویقی، این مهم توجیه اقتصادی خواهند داشت.
وی اظهار کرد: براساس طرح تفصیلی جدید و هرگونه گواهی عدم خلاف یا گواهی پایان ساختمان مربوط به آنها، منوط به تأمین پارکینگ‌های مورد نیاز مذکور در همان ساختمان و یا در صورت احراز و تأیید عدم امکان تأمین پارکینگ در ساختمان (قطعه مربوطه)، در پارکینگ‌های دارای اسناد حقوقی، در شعاع حداکثر ۲۵۰ متر، از ساختمان، بلامانع است.
وی افزود: احداث پارکینگ‌های اختصاصی محلی در محدوده‌هایی از شهر که تأمین پارکینگ امکان پذیر نیست، به‌ویژه در بافت‌های فرسوده طبق شرایط مصوبه ۵۰۲ کمیسیون ماده ۵ مجاز است. حداقل مساحت ملک برای احداث پارکینگ‌های طبقاتی محله‌ای به صورت رمپی، ۳۰۰ مترمربع (براساس صورتجلسه شماره ۵۰۲کمیسیون ماده ۵ شهر تهران) و برای پارکینگ‌های مکانیزه محله‌ای ۵۰ مترمربع است.
سپس مهندس فرزان شیروان بیگی ناظر علمی و فنی طرح پژوهشی "تدوین ضوابط و روشهای تآمین پارکینگهای اختصاصی شهرتهران (با اولویت پارکینگ مکانیزه)" به ارایه سخنرانی پرداخت. وی به اهمیت و ضرورت تدوین مبانی حقوقی و قانونی ساخت و احداث پارکینگ در شهر تهران اشاره کرد و افزود لازم است در قانون مدیریت شهری برای مالکین و سازندگان پارکینگ های عمومی و اختصاصی راهکارهای تشویقی و تسهیلی در نظر گرفت و آنها را به ساخت پارکینگ راغب نمود.

وی در بخش پایانی سخنان خود به نقایص و کمبودهای قوانین فعلی در حوزه تامین پارکینگ پرداخت.
در انتها دکتر محمدرضا فرزاد بهتاش، مدیر مطالعات معماری، شهرسازی و امور بحران مرکز مطالعات ضمن اشاره به مفاد و الزامات طرح های فرادست نظیر طرح جامع و طرح تفصیلی درخصوص تأمین پارکینگ های اختصاصی، عمده‌ترین دستآوردهای پژوهش انجام یافته را تأمین و تحقق حقوق شهروندان، کاهش آلودگی های زیست محیطی (صوتی، بصری، هوا)، پرداختن به ابعاد اجتماعی، اقتصادی و ایمنی موضوع و درنهایت کمک به مدیریت نظام‌مند شهر تهران عنوان نمود. ایشان در ادامه گزارشات و خروجی‌های حاصل از انجام طرح را به تفصیل توضیح و دسته بندی کرد و به لزوم اجرایی شدن کاربست‌های پژوهش حاضر تأکید کرد.

وی در خاتمه به جمع‌بندی مطالب ارائه شده توسط سخنرانان پرداخت و با تشریح دستورالعمل و روند انجام مطالعات و پروژه های تحقیقاتی در این مرکز، گفت: عناوین طرح‌های پژوهشی با توجه به نیازهای مطالعاتی شهرداری تهران و همچنین براساس نظر اساتید و متخصصان حوزه‌های تخصصی و با محوریت مسأله‌یابی احصاء می‌شود.
وی ضمن تشکر از حضور صاحبان اندیشه و علاقمندان به موضوعات شهری از آنان درخواست کرد تا علاوه بر همکاری با مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران این مجموعه را در رسیدن به اهداف خویش یاری نمایند.
در انتهای کارگاه آموزشی مذکور جلسه پرسش و پاسخ با ریاست دکتر فرزاد بهتاش برگزار شد و سخنرانان به پیشنهادات، پرسش‌ها و سئوالات مخاطبان حاضر در کارگاه پاسخ داده و به اظهار نظر پرداختند.

منبع خبر: http://rpc.tehran.ir/آرشیو/نمایش-خبر/ArticleId/10225

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">